Zoe je prapravnučka mlynáře Karla Žandovského;
její loutkohru nabízíme včetně režijních
poznámek připravených k premiéře konané 28. října 2019
Na scénu přichází zleva pan Král a starostlivým hlasem volá:
Jasmíno, princezno Jasmíno, dceruško moje milovaná, kde jsi?
Zprava přibíhá princezna:
Tu jsem, pane Králi, tatíčku můj milovaný, čeho si žádáš?
Král: Už musíš do postele.
Jasmína: Ano. a ulehá na jevišti. Král odchází vlevo.
Na scénu přichází princ a představuje se: Jsem zlý princ ze sousedního království a unesu princeznu
Jasmínu a strčím ji do vězení, kdež ji osobně budu hlídati a odkud se již nikdy nedostane ven.
Princ i princezna rychle vypadnou ze scény a letí dole před scénou zprava do leva,
kde je již připraven čistý a dosud
prázdný koš na odpadky – tam princ princeznu strčí a sám si sedne před koš/vězení;
sedí tedy vlevo dole před jevištěm.
VSUVKA
Metodické pokyny pro první část představení: Zlý princ vypadá jako běžný princ, jeho zlá povaha
jest patrna toliko z jeho řeči a skutku, nikoliv z jeho vzhledu – tuto
skutečnost mohou rodiče svým dětem/divákům
zdůrazniti. Jest také hodno pozornosti, že zlý princ nenutí princeznu k práci
(např. čistit boty či umývat nádobí),
takže tato loutková hra nevytváří u dětí negativní vztah k pomoci v domácnosti.
Dále během větší části představení je možno resp. záhodno (a to zejména v okamžicích, když
loutkovodiči si nemohou rychle vzpomenout, jak dál), aby princ sedící před vězením volal strašlivým hlasem:
Já zlý princ osobně tu Jasmínu hlídám a ona z vězení se již nikdy nedostane ven.
Ve správný okamžik se však princ tiše
zvedne a odejde za scénu – tím se zdůrazní jeho záporné vlastnosti, totiž nedrží
slovo a není vytrvalý; také tímto svým rozhodnutím umožní bezproblémově šťastné vyústění hry.
KONEC VSUVKY
Na scénu přichází zleva pan Král a starostlivým hlasem volá:
Jasmíno, princezno Jasmíno, dceruško moje milovaná, kde jsi? Nikdo se neozývá; po chvíli
pan Král sděluje: Unesli moji milovanou dcerušku, princeznu Jasmínu. Kdo ji najde a přivede mi ji zpět,
dostane ji za ženu a půlku království.
Poté jde pan Král ze scény dolů před jeviště vpravo.
Na scénu přichází kostlivec: Já pane Králi přivedu zpět Vaši dceru princeznu Jasmínu.
Pan Král (stále dole před scénou): Sice Tě, chlapče, nevidím, ale poznávám po Tvém příjemném hlase, že jsi
milý hoch. Přivedeš-li mi zpět moji milovanou dcerušku princeznu Jasmínu,
dám Ti ji za ženu a k tomu půlku království.
Kostlivec odchází z jeviště, pan Král zůstává dole před scénou.
VSUVKA
Dále během další části představení je možno resp. záhodno (a to zejména v okamžicích, když loutkovodiči si
nemohou rychle vzpomenout, jak dál), aby pan Král sedící dole před jevištěm volal smutným hlasem:
Unesli moji milovanou dcerušku princeznu Jasmínu. Kdo ji najde a přivede mi ji zpět,
dostane ji za ženu a půlku království. Ke konci hry však pan Král tento svůj
slib zpochybní – tím se zdůrazní ve hře
problém monarchie jako státního zřízení a podtrhnou se nenápadně výhody demokratické republiky.
KONEC VSUVKY
Nyní následuje nepovinná část hry – je poněkud komplikovaná na pochopení,
a proto, pokud jsou diváky malé děti, nebo
spěchající dospěláci, je možno, resp. záhodno tuto část vynechat.
Na scénu přichází čert: Já pane Králi přivedu zpět Vaši dceru princeznu Jasmínu.
Pan Král stále ještě dole před jevištěm nijak nereaguje;
čert putuje po jevišti, je patrné, že hledá princeznu.
VSUVKA
vysvětlující specifickou situaci během premiéry – čertovi upadla hlava, a proto
jeho postavu zaskočil zahrát Lucifer;
Lucifer je hodný, stejně jako původně předpokládaný ve hře čert.
KONEC VSUVKY
Čert (posunuje se po jevišti, hledá jako princeznu a potká starou, nehezkou paní):
Hle, jakou babiznu tu potkávám.
Přibíhá loupežník: Jaká babizna, to je moje milovaná manželka.
Čert: Promiň, promiň, vypadá jako babizna.
Loupežník: Jaká babizna, to je moje milovaná manželka.
Čert: Promiň, promiň a putuje dál po jevišti; je patrné,
že hledá princeznu, a mizí ze scény.
Na scéně ještě zůstávají chvíli manželé loupežničtí. Loupežník filozofuje:
Ten čert princeznu Jasmínu nikdy nenajde, protože neumí jednat s lidmi.
Starou nepěknou paní by neměl
nikdy označit jako Babiznu, vždyť někdo ji má třeba rád jako já i když jí
také říkám Babizna, ale
říkám to já a nikdo jiný to říkat nesmí, nebo si to s ním rozdám.
Já bych princeznu snadno našel, ale proč
bych ji hledal? Za ženu ji nechci, už jednu mám. O království nestojím,
byla by to jen další práce.
A musím pořád hlídat les, aby v něm někdo neškodil. A také musím
bohatým brát a chudým dávat, aby
nám nebezpečně nenarostly ty sociální rozdíly.
Oba loupežničtí manželé odcházejí ze scény.
VSUVKA
rodiče mohou svým dětem/divákům zdůrazniti. že každé povolání je něčím důležité
KONEC VSUVKY
Konec nepovinné části hry.
Před prázdnou scénu přichází kostlivec, vytáhne princeznu Jasmínu z koše/vězení a táhne ji na jeviště;
tam již čeká pan Král:
Děkuji Ti udatný chlapče, žes vysvobodil moji milovanou dcerušku, princeznu Jasmínu,
a přivedl ji ke mně
zpět. Bude-li Tě chtít, dám Ti ji za ženu. Chceš si vzít, Jasmíno, kostlivce za svého chotě?
Jasmína: No nevím, nevím, je to kostlivec.
Na scénu přichází kuchař: Připravíme velikou svatební hostinu a kostlivce vykrmíme.
Jasmína: Tak dobře, tak si ho vezmu.
Pan Král: Chceš udatný chlapče moji milovanou dcerušku princeznu Jasmínu za ženu?
Kostlivec: Ano.
Zamilovaná dvojice a kuchař odcházejí.
Za scénou je ještě chvíli slyšet kuchaře uvažujícího o podrobnostech svatebního menu.
VSUVKA
V tomto místě je možné zapojiti do děje hry děti/diváky a rozvinout diskuzi o jejich
oblíbených jídlech vhodných případně pro hostinu.
KONEC VSUVKY
Na scéně zůstává pan Král a filozofuje:
Svou milovanou dcerušku, princeznu Jasmínu, dám kostlivci za ženu; království si
ovšem zatím ponechám celé; jsem dosud mlád a mohu ještě dlouho dobře kralovat. Nyní
vzhůru na svatební hostinu! Pan Král odchází.
VSUVKA
Na premiéře se v tomto místě hry ozval neutuchající potlesk; tak se ještě přišel
poděkovat Drak a vysvětlil, že
tentokrát nemohl princeznu unést, jak bývá obvyklé, neb má porouchané křídlo;
následně přišel Kašpárek a vysvětlil, že žádná pořádná loutková hra není bez Kašpárka, (kterého si
kdysi dávno vymyslel Matěj Kopecký) a proto nám nyní alespoň
sděluje, že už je skutečně KONEC.  KONEC VSUVKY