VZPOMÍNKA
na ochotnická divadelní představení na Skaličce v letech 1935, 1937       
     
Pamětníci nezadržitelně mizí, a tak jsem se pokusil sepsat svoje vzpomínky; jsem
si vědom, že mohou být z mnoha důvodů značně nepřesné – něčeho jsem si už
tehdy nevšiml, mnohé jsem zapomněl, leccos popletl. Jsou to však vzpomínky
přímého účastníka, ba herce oněch divadelních představení a jsem tudíž
přesvědčen, že mohou být i zajímavé, neboť historie se vždy nějak
odráží – jakkoliv si to často ani neuvědomujeme, či dokonce vůbec
nepřejeme – v naší současnosti i budoucnosti.
>POKUD SI PAMATUJI, tak by mohla začínat každá moje druhá věta; ano
nabízím jen svoje vzpomínky, nikoliv vědeckou
studii JAK JSME SI U NÁS NA SKALIČCE VE DRUHÉ POLOVINĚ TŘICÁTÝCH LET
MINULÉHO STOLETÍ SKLÁDALI A HRÁLI PRO RADOST DIVADLO.
     
Ty divadelní hry byly dvě: PRAŽÁCI NA VENKOVĚ a HOTEL ZÁZRAĆNÁ VODA.
První se hrála koncem prázdnin 1935, ta druhá o dvě léta později.
Hrálo se „na parku“, tedy v chaloupkách, jeviště z prken na kozách
přiléhalo ke zdi Rubínkovy chalupy. O obecenstvo nebyla nouze – přišla celá
Skalička i mnozí okolní. V realizačním týmu byli významní dva
švagrové: Karel Beneš (tehdy můj dvaapadesátiletý táta), pokaždé
jako jedna z hlavních postav, a veterinář MVDr. Mirek Pařízek jako
režisér. K první hře složili písničky (to jest melodii i s textem)
sami, k té druhé použili populární melodii Náš táta koupil
kozu a nechali
ji s vlastními texty probíhat celým kusem. Hudební doprovod obstarávala
všechovická Šlezingrova kapela.
Obsah obou veseloher byl zřejmě prostý (nadřazenost měšťáků na letním bytě
prohrává se zděděnou moudrostí venkovanů v první a nesnáze z budování lázní nad
vytrysklým, prý léčivým pramenem ve druhé), ale já jako sedmiletý kluk jsem tomu
stejně nerozuměl, a tak mi to bylo fuk. V té druhé hře jsem si dokonce
zahrál – ušili pro mne, moji sestřenici Jarmilu Pařízkovou a sousedku Mílu Hrnčířovou
barevné kostýmy liftboyů a nechali nás roznášet zázračnou
vodu mezi diváky.
Hráli ovšem většinou Skaličáci – Fanda Kotasová, Marie Kolářová, Julek Hrnčíř..., z naší rodiny
vedle našeho táty hlavně teta Zdena Pařízková a strýc Olda Žandovský.
Jakousi hvězdou se stala mladičká, snad teprve třináctiletá Šárka Pisková
(z rodiny tišnovských Drbalů) – brilantně stepovala a hrála si k tomu na klavírovou
chromatickou harmoniku.
     
Ochotnické divadlo provozované místními tvořilo v dřívějších dobách běžně
rozšířenou, a přitom tvůrčí lidovou zábavu. Moje máma třeba ráda
vzpomínala na představení ve Všechovicích; ve hře vystupoval poněkud přihlouplý
knížepán. Ptá se svého lesníka: „To je smrkový les?“ a ten měl
odpovědět „Borový, borový poníženě prosím.“ Jenže dotyčný se naučil
říkat: „Barový, barový, ponížená prosím“ a na žádné ze zkoušek
ho to nebylo možné odnaučit...
     
Neznáte i Vy nějakou příhodu, postřeh, kterou Vám snad někdo z prostředí
ochotnického divadla vyprávěl? Většina z nás se ještě spokojeně usmívá
při vzpomínce na divadelní hry s obrovským úspěchem realizované již v tomto
století na hříšti. „Lažanští ochotníci ochotně za řízek a pár piv
sehráli Šest žen Jindřicha VIII., Na tý louce zelený, Dívčí válku“ popisuje
brněnský herec a inspirátor onoho divadla, Jiří Jurka (uveřejněno na našem
webu s datem 2012). Těšíme se, že i Vy připojíte nějaké historické líčení. Byla
to hezká společenská aktivita u nás na Skaličce a bylo by škoda si ji občas
nepřipomínat – a snad zase někdy i zopakovat? Kdoví!
Kulisa, malovaná asi ve dvacátých letech minulého století skaličským rodákem a pozdějším akademickým
malířem Laďou Kotasem a uchovaná nejspíš ve Všechovicích, kde se tehdy hrávalo divadlo, se ocitla
ve mlýně, aniž víme jak či proč, ani k jaké hře patřila.
Zjistíme to ještě někdy? A podaří se ji důstojně opravit? Budeme rádi, když poradíte!